Εξ όνυχος τον λέοντα...αλλά και τον χαμαιλέοντα
Μετά από τον τόσο υποκριτικό θόρυβο για τη Νέα Χάραξη της Σιδηροδρομικής Γραμμής, λες και πρόκειται για κάτι το καινούργιο, καλούμε όλες τις πλευρές, με πρώτους τους πολίτες που επί μία τουλάχιστον 10ετία καθήυδαν (κοιμόντουσαν), την ΕΡΓΟΣΕ που αν μη τι άλλο, προχειρολογούσε συνεχώς και αδιαλείπτως και τους πολιτικούς όλων των βαθμίδων και των αποχρώσεων που αντέδρασαν ο καθένας ανάλογα με τις ανάγκες της επανεκλογής του (πλην των ελαχίστων που τους γνωρίζουμε έναν, έναν), να συνετισθούν, να ελαχιστοποιήσουν τη ΖΗΜΙΑ και να επιμερίσουν τις συνέπειες της μωρίας τους. Να συνειδητοποιήσουν δε ότι δεν είναι κατήγοροι, αλλά κατηγορούμενοι (όλοι).
Η Ομοσπονδία μας, η Ομοσπονδία Οικολογικών Οργανώσεων του Κορινθιακού, ήδη από το 1998 με δεκάδες ημερίδες, παραστάσεις και εκδηλώσεις, προσπαθούσε να πείσει ότι αυτή η χάραξη (η νέα χάραξη της σιδηροδρομικής γραμμής - στο τμήμα ΚΙΑΤΟΥ/ΠΑΤΡΑΣ - )δεν είναι απλώς εξωφρενικά λανθασμένη, αλλά είναι εξωπραγματική, είναι μια ηθελημένη αντίφαση, ένα ποιοτικά πρωτόγνωρο σκάνδαλο, μια σκέτη ατασθαλία.
Ειδικά για τις νήσους Κυκλάδες και τον Κορινθιακό, για τους δύο πιο ευαίσθητους αυτούς χώρους της Ελληνικής επικράτειας, η Ν.Δ. (1992) ανέθεσε ολοκληρωμένες Ειδικές (διεπιστημονικές) Χωροταξικές Μελέτες (Ε.Χ.Μ.) στο πλαίσιο του κοινοτικού προγράμματος ENVIREG. Αυτές οι μελέτες εκπονήθηκαν από 30 άριστους επιστήμονες και θεωρήθηκαν επί ΠΑΣΟΚ (1993-1995) από αντίστοιχους κρατικούς λειτουργούς του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. σε 5 φάσεις. Αφού λοιπόν εγκρίθηκαν, διαφημίσθηκαν πομπωδώς, έγιναν αποδεκτές και χορηγήθηκαν ογκώδη αντίτυπα σε όλους τους Δήμους, «προτού αλέκτωρ φωνήσαι τρις» ο ειδικός αυτός χωροταξικός σχεδιασμός για τον Κορινθιακό, παραβιάσθηκε βάναυσα και από το ΠΑΣΟΚ και από την Ν.Δ., δηλαδή και από τα δύο κόμματα εξουσίας, με πρακτικές κατά 180 μοίρες διαφορετικές από τους στόχους του πιο πάνω σχεδιασμού που τα ίδια αυτά κόμματα ενέκριναν.
Ειδικά στη προκειμένη περίπτωση, αφού επικαλέσθηκαν την ειδική χωροταξική μελέτη για τον Κορινθιακό παραχαράζοντάς την, ΕΠΡΑΞΑΝ τα ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΑ, εκείνα δηλαδή από τα οποία απέτρεπε ρητά η μελέτη αυτή. Τουτ’έστιν, κινήθηκαν κατά το δοκούν των εργολάβων που σέρνουν τις κυβερνήσεις από τη μύτη, κύριε Βερελή και κύριε Λιάπη. Έφθασαν δε στο σημείο, εκτός από την Αρχαία Ελίκη, να θέλουν να περάσουν την νέα Σ.Γ. από το Δερβένι (δερβένι = στενωπός), χωρίς τούνελ (!!!), με τεράστια δηλαδή εργολαβικά περιθώρια, παρά την τρομακτική ζημιά που θα προξενείτο σε ολόκληρο το ΔΕΡΒΕΝΙ. Έλεος πιά!!!
Εξ’άλλου δεν επρόκειτο για τρένο υψηλών ταχυτήτων. Εμείς είχαμε επισημάνει από την αρχή ότι μας κοροϊδεύανε. Έτσι όμως, με αυτή την αγυρτεία έπεισαν τον Πατρινό λαό που εξαπατήθηκε παντοιοτρόπως, κυρίως δε με το «ΠΑΤΡΑ-ΑΘΗΝΑ 1 ώρα και 15'», και παρασύρθηκε σχεδόν ολόκληρο το Νομαρχιακό Συμβούλιο.
Η περιβαλλοντική μελέτη ήταν κι’αυτή απατηλή. Όταν τους πιάσαμε από το λαιμό, (η πρωθυπουργική παρέμβαση Κ8586/27-10-2004 και οι 6 επίμονες δικές μας οχλήσεις), για να δικαιολογηθούν για την πολύ χοντροκομμένη και πολύ αρνητική σχέση κόστους/οφέλους αναγκάστηκαν στις 6-5-05/57570 να ομολογήσουν επί λέξει : «Στο ερώτημα γιατί δεν αναφέρονται αρνητικές επιπτώσεις στη μελέτη κόστους-οφέλους πρέπει να γίνει κατανοητό ότι, όπου υπάρχουν τέτοιες, αφορούν κατά κανόνα το περιβάλλον (ανθρωπογενές, φυσικό) υπό τη στενή και μικροσκοπική έννοια της περιοχής / διαδρόμου που επηρεάζεται από τη νέα Σ.Γ.» Δηλαδή εκτός από τα άλλα τραγελαφικά, η «αξιοσέβαστη» αυτή περιβαλλοντική τους μελέτη την οποία δέχθηκε η επιστημονική επιτροπή περιβάλλοντος της Νομαρχίας Αχαίας, για να μην ειπούμε και ποιοι άλλοι, αφορούσε αποκλειστικά και μικροσκοπικά τη διαδρομή που θα κόψει το τραίνο. ΝΤΡΟΠΗ, ντροπή για όλους, αφού ομολογείται από την ίδια την ΕΡΓΟΣΕ με σαφήνεια ότι στην ουσία δεν έγινε ποτέ ούτε περιβαλλοντική μελέτη, ούτε μελέτη κόστους/οφέλους. (Γιατί ; Διότι απλούστατα δεν συνέφερε τους εργολάβους).
Τελικά αποδεικνύεται και στην πράξη ότι η Βόρεια χάραξη είναι πολύ πιο ακριβή από τη Νότια χάραξη. Σ’αυτό το μικρό μόνο κομματάκι από το Διακοπτό ως το Σελινούντα που γίνεται ο θόρυβος τώρα, η Νότια χάραξη είναι €15 εκατομμύρια φθηνότερη. Μόνον δε (γενικώς) η Νότια χάραξη που έχει δυνατότητα υψηλών ταχυτήτων θα εξασφάλιζε θετική σχέση κόστους/οφέλους.
Μην ξεχνάτε δε κύριε Δήμαρχε του Διακοπτού, όπως σας είχαμε επισημάνει από πολύ παλιά, εκτός της διχοτόμησης των οικισμών σε ολόκληρη την Αιγιάλεια και στη μισή Κορινθία (με τη Βόρεια χάραξη), καταργούνται περίπου 2.000 στρέμματα πολύτιμης και σπάνιας γεωργικής γης, που μαζί με την αλλαγή του κλίματος (θα υπάρξουν κι’άλλοι παγετοί που προκαλούνται από τα υψηλά αναχώματα), δημιουργείται ένα περιβάλλον ιδιαίτερα υποβαθμισμένο. Αλλά όταν τις κυβερνήσεις (όλες τις κυβερνήσεις), τις σέρνουν από τη μύτη οι εργολάβοι, τότε μόνον προσφυγές σε δικαστήρια χωράνε και μάλιστα αν χρειαστεί μέχρι και στα Ευρωπαϊκά.
Σε όλο αυτό το ανοσιούργημα δεν ήσαν μόνοι τους. Τους συμπαραστάθηκε σχεδόν από την αρχή το αρμόδιο τμήμα στις Βρυξέλες. Κάλυψε προσεκτικά όλες τους τις αμετροέπειες και όλα τους τα ανομήματα. Έχουμε στα χέρια μας ολόκληρη αλληλογραφία.
Αν δεν διωχθούν αντίστοιχα τόσο από την ΕΡΓΟΣΕ όσο και από την COMMISSION οι υπεύθυνοι επιστήμονες – τεχνοκράτες (!) που υλοποίησαν, ήλεγξαν, και απεδέχθησαν τις εν λόγω μελέτες και τα σχέδια, αλλά και αυτοί που παρήχαν τη σκανδαλώδη εκείνη κάλυψη, τότε δικαιούμαστε να ισχυριζόμαστε όχι απλώς για «το κάτι σάπιο στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας», αλλά για το ότι πράγματι 10 ή 20 γίγαντες τύπου SIEMENS, αλλά και μύριοι όσοι υποδεέστεροι εργολάβοι, όπως οι εν λόγω, έχουν εκμηδενίσει την όποια δημοκρατία μας και υπονομεύουν συστηματικά τα επίσης όποια «ενοχλητικά» υπολείμματά της.
Δηλαδή σε τελευταία ανάλυση, «ΕΞ ΟΝΥΧΟΣ ΤΟΝ ΛΕΟΝΤΑ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΧΑΜΑΙΛΕΟΝΤΑ.!!!»
Πάνος Κ. Παναγόπουλος,
Δρ. Γεωπόνος-Οικονομολόγος,
Επίτιμος Πρόεδρος της Ομοσπονδίας των
Οικολογικών Οργανώσεων του Κορινθιακού