Από τη Νορμανδία στο …Ρίο-Αντίρριο- Το αποβατικό που ένωσε την Ελλάδα
Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος
Η μοίρα του κάθε πλοίου είναι απρόβλεπτη και παράξενη.
Ένα τέτοιο γέρικο σκαρί, σάπιζε μέχρι πριν λίγο καιρό στην Σαλαμίνα και την Ελευσίνα,-αν δεν έχει γίνει πια παλιοσίδερα!
Γλύτωσε από τις νάρκες και τις γερμανικές οβίδες και όταν ο πόλεμος τελείωσε αγκυροβόλησε.
Άγνωστο πως… ήρθε στην Ελλάδα.
Και ανέλαβε μια άλλη αποστολή.
Ο γολγοθάς για χιλιάδες ταξιδιώτες που πήγαιναν προς την πρωτεύουσα είχε τελειώσει.
Ήταν το πρώτο ιστορικό οχηματαγωγό της γραμμής και οι παλιότεροι το μνημονεύουν ακόμα.
Το όνομα του «ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΙΔΗΣ».
|
Μετέφερε επί χρόνια ανθρώπους, αυτοκίνητα, εμπορεύματα και ζώα.
Όλους και όλα μαζί!
Μέχρι τότε, ένα τέτοιο ταξίδι ήταν… Οδύσσεια!
Λίγο πριν ξεσπάσει ο πόλεμος του 1940, αλλά και κάποια χρόνια μετά τη λήξη του, η Ναύπακτος είχε αναδειχθεί στο κυριότερο λιμάνι της Στερεάς Ελλάδος, από και προς την Πελοπόννησο.
Το λιμάνι εκτός από την τοπική κίνηση εξυπηρετούσε και την κίνηση όλης της Δυτικής Ελλάδος και Ηπείρου.
Υπήρχαν βέβαια και καΐκια που μετέφεραν ανθρώπους, ζώα, και εμπορεύματα απ το Μοναστηράκι και Χιλιαδού προς τον Ψαθόπυργο και Αίγιο.
Επιπροσθέτως από το 1898 υπήρχε σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Πατρών και Αγρινίου.
Το πλοίο «Καλυδώνα» μετέφερε από τη Πάτρα βαγόνια στο Κρυονέρι Αιτωλοακαρνανίας και από εκεί δια του σιδηροδρόμου στο Αγρίνιο.
Η επέκταση του Σιδηρόδρομου Βορειοδυτικής Ελλάδος (ΣΒΔΕ) από το Κρυονέρι μέχρι την Ναύπακτο, είχε κάποτε συζητηθεί καθώς το «λιμάνι» του Κρυονερίου ήταν ακατάλληλο, επειδή ήταν εκτεθειμένο στον καιρό και συχνά έκλεινε.
Φυσικά η επέκταση αυτή δεν έγινε ποτέ.
ΑΝΟΙΓΕΙ ΤΟ ΡΙΟ-ΑΝΤΙΡΡΙΟ ΜΕ ΤΟ ΑΠΟΒΑΤΙΚΟ
Το 1946, οι συνεταιρισμοί Αγρινίου και Ηπείρου ζήτησαν από το κράτος την ίδρυση του πορθμείου Ρίου-Αντιρρίου.
Το αίτημά τους έγινε δεκτό, παρά την σφοδρή αντίδραση των Ναυπακτίων, οι οποίοι ήθελαν να διατηρήσουν το πορθμείο στην πόλη τους.
Έτσι, με το πορθμείο Ρίου Αντιρρίου το ταξίδι μεταξύ Πατρών- Αγρινίου θα συντομεύετο τότε κατά 3 περίπου ώρες.
Όπως ήταν φυσικο το φέρρυ μπώτ τράβηξε ένα σημαντικότατο ποσοστό τόσον της επιβατικής όσον και τις μεταφορικής κινησης.
Ως αποζημίωση προς τους «πληγέντες πλοιοκτήτες» της Ναυπάκτου που πήραν το πρώτο φέρρυ μπώτ οι Αγρινιώτες τους δόθηκε είτε άδεια δρομολόγησης αλλού φέρρυ μπώτ στο Ρίο-Αντίρριο είτε άδεια λεωφορείου.
Στις 24 Αυγούστου 1946 το πρώτο φέρρυ μπώτ τύπου «παντόφλας», αγοράστηκε από την Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών Αιτωλοακαρνανίας, και ξεκίνησε δρομολόγια στη γραμμή Ρίου- Αντιρρίου, με το όνομα «ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΕΙΔΗΣ» (Ο Σωκράτης Ιασεμειδης ήταν καθηγητής στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών στις αρχές του 20ου αιώνα).
Στην πραγματικότητα το φέρρυ μπώτ είχε κατασκευαστεί ως αποβατικό και είχε πάρει μέρος στην απόβαση της Νορμανδίας μεταφέροντας άρματα μάχης των ΗΠΑ.
Το πρώην αποβατικό, είχε χωρητικότητα 152 επιβατών.
Το πλοίο ξεκίνησε αρχικά ναυλωμένο από τους συνεταιρισμούς που είχαν την πρωτοβουλία… και στην συνέχεια μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό περιήλθε στην ιδιοκτησία της Ένωσης Εμπόρων Αγρινίου.
Η ΜΕΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΣΕ «ΕΥΓΕΝΙΑ Π.»
Παρά την εξέλιξη της τεχνολογίας το μικρό αποβατικό διέσχιζε ακούραστα το κανάλι επί χρόνια.
Το «ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΙΑΣΕΜΙΔΗΣ» το 1981 άλλαξε ιδιοκτήτη, μετονομάστηκε σε «Ευγενία Π.» και άρχισε δρομολόγια στο Αιγαίο ως φορτηγό- οχηματαγωγό μεταφέροντας φορτηγά και βυτία για να καταλήξει, τελικά, παροπλισμένο το 2011, στην Ελευσίνα.
Ταξίδεψε σε όλο το Αιγαίο, με φορτίο επικίνδυνα και εύφλεκτα υλικά.
Ήταν συνηθισμένο άλλωστε…
Η πυρκαγιά στις 14 Ιουλίου 1915 στο ανενεργό φορτηγό – οχηματαγωγό πλοίο «ΕΥΓΕΝΙΑ Π», το οποίο ελλιμενιζόταν στις υποτυπώδεις λιμενικές εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας (ΟΛΕ), έναντι του ΚΡΟΝΟΥ, αποτέλεσε και το τέλος του.
Είχε εκδηλωθεί στο πρυμναίο μέρος του πλοίου, επεκτάθηκε και έκαψε ολοσχερώς τους χώρους ενδιαιτήσεων και το χώρο διακυβέρνησής του.
Τέσσερις μήνες πριν στις 10 Μαρτίου το «ΕΥΓΕΝΙΑ Π» είχε ημιβυθισθεί.
ΕΧΟΥΝ ΧΑΘΕΙ ΤΑ ΙΧΝΗ ΤΟΥ
Στο marinetraffic, την επίσημη ιστοσελίδα καταγραφής όλων των πλοίων αναφέρεται ότι… κανείς δεν γνωρίζει την τύχη του!
Συγκεκριμένα
IMO: 5333270
Όνομα: EVGENIA P
Vessel Type – Generic: Cargo
Vessel Type – Detailed: Ro-Ro/Passenger Ship
Κατάσταση: Παροπλίσθηκε ή Χάθηκε
MMSI: –
Διακριτικό (Call Sign): SV3779
Σημαία: Greece [GR]
Ολική Χωρητικότητα (GRT): 434
Summer DWT: –
Ολικό Μήκος x Μέγιστο Πλάτος: 46.18 x 8.74 m
Έτος ναυπήγησης: 1944
Home Port: –
Νηογνώμονας: ••••••••••
Κατασκευαστής: ••••••••••
Ιδιοκτήτης: ••••••••••
Διαχειριστής: ••••••••••
Διανυθείσα Απόσταση: ••••••••••
Εναπομείνουσα απόσταση: ••••••••••
Συνολική Απόσταση Ταξιδιού: ••••••••••
Χρόνος μέχρι τον Προορισμό: ••••••••••
21/10/2022
ΠΗΓΗ:militaire.gr