ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ; ΤΙ ΕΙΣΑΙ ΔΙΑΤΕΘΙΜΕΝΟΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ;

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ»

Η διαδικασία προώθησης ως κατεπείγοντος ενός τόσο σημαντικού νομοσχεδίου, σε εποχή πανδημίας κορονοϊού, όταν η Βουλή εργάζεται με λίαν περιορισμένη σύνθεση, είναι εντελώς αδόκιμη από πλευράς κοινοβουλευτικών διαδικασιών. Το νομοθέτημα αν και ξεκίνησε με 60 περίπου άρθρα στη δημόσια διαβούλευση, έχει πλέον φθάσει τα 130 άρθρα και αναμένεται να προστεθούν ακόμη αρκετές τροπολογίες σχετικά με την αγορά ενέργειας.

Βασικός στόχος του νομοσχεδίου για την αλλαγή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας που συζητείται στη Βουλή είναι η προσέλκυση επενδυτών. Το ομολογεί ο αρμόδιος υπουργός.

Αυτή είναι η «καρδιά» του νομοσχεδίου που αναθεωρεί την ισχύουσα περιβαλλοντική νομοθεσία και συζητήθηκε και εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής. Γιατί άραγε συζητείτε σ΄αυτή την επιτροπή της Βουλής και όχι στην διαρκή επιτροπή Περιβάλλοντος;

Ο κ. Χατζηδάκης φρόντισε να ξεκαθαρίσει ότι το νομοσχέδιό του είναι στην πραγματικότητα «κόκκινο χαλί» για τους μελλοντικούς επενδυτές. Το …κομβικό ερώτημα που έθεσε ο Κωστής Χατζηδάκης ήταν σαφές: «Θέλουμε να μην έρχονται επενδύσεις στη χώρα; Σε όλες τις άλλες χώρες της Ε.Ε. να τους υποδέχονται με κόκκινα χάλια, τους επενδυτές, και εμείς, ιδιαίτερα τώρα, που θα έχουμε και το πρόβλημα, με τον κορωνοϊό να καθόμαστε και να «τρενάρουμε» τις υποθέσεις». 

Γι΄αυτό η Κυβέρνηση προσαρμόζει την περιβαλλοντική πολιτική της σε αυτό τον στόχο, ο οποίος άλλωστε,  όπως δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος, είναι κοινός για όλα τα κράτη- μέλη της Ε.Ε.  Ο Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι «στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, υπάρχουν αδειοδοτήσεις, οι οποίες είναι 90 μέρες, 120 μέρες, 150 μέρες και υπάρχει και κοινοτική νομοθεσία γι’ αυτό, η οποία, ατυχώς, δεν εφαρμόζεται στην Ελλάδα. Είμαστε, δηλαδή, εκτός ευρωπαϊκού πλαισίου τόσα χρόνια, καθώς εμείς αδιαφορώντας και για την κοινοτική νομοθεσία, αλλά και για το δικό μας συμφέρον, το συμφέρον της χώρας, πάμε στις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις 6 με 8 χρόνια».

Αναφερόμενος μάλιστα στον στόχο της κυβέρνησης ο υπουργός Περιβάλλοντος αποσαφήνισε ότι η δημόσια διοίκηση και οι ελεγκτικές υπηρεσίες οφείλουν να προσαρμοστούν στις ανάγκες των επενδυτών:

«Λέμε στην δημόσια διοίκηση να μην «τρενάρει» τις υποθέσεις» διότι «δεν είναι λογικό κάποιες υπηρεσίες να έχουν μια υπόθεση, στα ντοσιέ τους, και να κάθεται η υπόθεση αυτή, να κάθεται, να περιμένει χρόνια και, εντωμεταξύ, να στέλνουμε τα παιδιά μας σε όλη την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο να βρουν δουλειές, γιατί εδώ δεν ανοίγουν δουλειές.

Ο κ. Χατζηδάκης υπερασπίστηκε σθεναρά και την διάταξη με την οποία  «βάζουμε ιδιώτες αξιολογητές». Αυτό, όπως δήλωσε, γίνεται «για να υπάρχουν περισσότεροι αξιολογητές και να πηγαίνει γρηγορότερα το πράγμα». Μάλιστα στο νομοσχέδιο δεν ορίζεται σαφώς το πώς θα τοποθετούνται αυτοί οι ιδιώτες αξιολογητές. Σύμφωνα με τον υπουργό «θα υπάρξει Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα καθορίσει τα προσόντα τους και τον έλεγχο, τον οποίο θα υφίστανται». Διευκρίνισε πάντως πως «θα υπάρχει ένα μητρώο και θα ορίζονται με κλήρωση, άρα δεν θα υπάρχει απευθείας επαφή του επενδυτή με αυτούς». Σύμφωνα με την κυβερνητική επιχειρηματολογία τον τελικό λόγο έγκρισης θα έχει η δημόσια διοίκηση, παρόλα αυτά είναι σαφές ότι εφόσον ο φάκελος της πρότασης για άδεια είναι θετικός, πολύ δύσκολα θα μπορεί να αναστρέψει η εκάστοτε δημόσια ελεγκτική υπηρεσία την εικόνα. Βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι τα εξής:

Άδειες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας: Προωθεί την αλόγιστη επέκταση των βιομηχανικών ΑΠΕ, κυρίως των αιολικών, που έχουν ήδη προκαλέσει υποβάθμιση του περιβάλλοντος και οικονομική επιβάρυνση των καταναλωτών για την εξασφάλιση υπερκερδών των επενδυτών.

Νέες διευκολύνσεις προς τις εταιρίες που παράγουν ανανεώσιμες μορφές και διευκολύνσεις στην αδειοδότηση. Με ό,τι αυτό σημαίνει για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος αλλά και την υποχρεωτικότητα της απορρόφησής του από την ΔΕΗ, με αποτέλεσμα την αύξηση του ενεργειακού κόστους.

Διαχείριση Προστατευόμενων Περιοχών. Θεσμοθετεί την κατάργηση των Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών (ΦΔΠΠ). Ο κύριος Χατζηδάκης αφού τους προκάλεσε ασφυξία, το προηγούμενο διάστημα κόβοντας τον προϋπολογισμό και τις προσλήψεις, τώρα τους αντικαθιστά με ένα συγκεντρωτικό μοντέλο που θα ελέγχεται από το κεντρικό κράτος, καταργεί δηλαδή την πρόβλεψη του ισχύοντος νόμου για τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας, καθώς και της τοπικής κοινωνίας στους Φορείς. Δημιουργεί επιπλέον, παράθυρο για την εξυπηρέτηση συμφερόντων αφού οι Φορείς δεν θα γνωμοδοτούν πλέον για τα έργα/τις δραστηριότητες που θα επιτρέπονται στις περιοχές προστασίας Natura 2000. Επιτρέπει την καταστροφή του περιβάλλοντος στο όνομα των κατά βούληση επενδυτικών σχεδίων, εκχωρώντας τον έλεγχο των μελετών (ΜΠΕ) σε ιδιώτες και επιβάλλοντας ασφυκτικές προθεσμίες για γνωμοδοτήσεις των υπηρεσιών Επιταχύνει την εμπορευματοποίησης τους μέσω της ίδρυσης ενιαίου φορέα διαχείρισης που κεντρικά θα μπορεί να εγκρίνει σχέδια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων. Ιδιωτικοποιούνται αρμοδιότητας που μέχρι σήμερα ανήκαν στην δασική υπηρεσία.

Περιοχές Natura: Καταργεί την ουσία της προστασίας των περιοχών Natura 2000 και προωθεί ακόμα και μεταλλευτικές δραστηριότητες και εξορύξεις υδρογονανθράκων σε περιοχές προστασίας της φύσης. Χωρίζονται σε ζώνες στις οποίες θα επιτρέπονται διαφορετικές χρήσεις γης. Θα μπορούν έτσι να αναπτύσσονται επιχειρηματικές δραστηριότητες σε δρυμούς ακόμη και αρχαιολογικούς χώρους.

Δασικοί Χάρτες: Τροποποιούνται εκ νέου οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες, δηλαδή ακυρώνονται. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, ουσιαστικά δεν θα λαμβάνεται υπόψη η γνωμοδότηση των δασικών Υπηρεσιών, αν δεν έχουν καταχωρηθεί τα γεωχωρικά δεδομένα στο σύστημα, θα επιτρέπει πρακτικά καταπατήσεις και δραστηριότητες ιδιαίτερης όχλησης σε δασικές περιοχές. Πρακτικά θα νομιμοποιήσουν οποιαδήποτε παράβαση και καταπάτηση δασικών εκτάσεων που πραγματοποιήθηκε έως το 1975 αφού δεν υφίστανται αεροφωτογραφίες για την περίοδο αυτή.

Οικιστικές Πυκνώσεις: Νομιμοποιεί τα αυθαίρετα εντός δασικών εκτάσεων  και κατά περίπτωση εντός υγροτόπων και ρεμάτων. Οι διατάξεις των άρθρων που σχετίζονται με αυτό το θέμα θεωρούνται από το σύνολο των περιβαλλοντικών οργανώσεων αντίθετες τόσο στο άρθρο 24 του Συντάγματος όσο και σε αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, επί της προεδρίας μάλιστα της Κατερίνας Σακελαροπούλου, σημερινής προέδρου της Δημοκρατίας. 

Γίνονται βήματα για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή του δικτύου διανομής ηλεκτρικού ρεύματος.

- Προβαίνει στην πλήρη τροποποίηση του χωροταξικού σχεδιασμού της Ελλάδας. Εισάγει τους όρους «ευελιξία και ανάδραση σχεδιασμού» ώστε τα Ειδικά Χωρικά Σχέδια να υπερισχύουν του στρατηγικού και δημοκρατικού  σχεδιασμού των Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων και των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων των Δήμων. Με ad hoc απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα ακυρώνεται ο σχεδιασμός και θα αλλάζουν στην ουσία οι χρήσεις γης.

Γραμματεία ΑΛΚΥΩΝ

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ

Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή

Κοινωνικη δικτυωση