NEA

Πολλαπλά οφέλη από την «Επι-στροφή στην Βρύση»

 

Ξεκίνησε σήμερα το διεθνές διήμερο συνέδριο «Επι-στροφή στη Βρύση» που διοργανώνει το Δίκτυο Μεσόγειος SOS για την προώθηση της αξίας του νερού της βρύσης ως περιβαλλοντικού, δημόσιου αγαθού και φυσικού πόρου. Στο συνέδριο, που χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο, σε συνεργασία με την Ένωση Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΕΔΕΥΑ) και υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων συμμετέχουν θεσμικοί φορείς, εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και επαγγελματικών συλλόγων.

Στόχος της εκστρατείας «Επι-στροφή στη Βρύση» είναι να ενημερωθούν οι πολίτες για την υψηλή ποιότητα του νερού βρύσης και να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους και την κουλτούρα τους σε σχέση με την χρήση του. Προσδοκία της εκστρατείας είναι η στροφή των πολιτών από την κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών σε νερό της βρύσης και η ενεργοποίηση τους έτσι ώστε να ασκήσουν πιέσεις για τοποθέτηση περισσότερων βρυσών σε δημόσιους χώρους. Η διευθύντρια του Δικτύου ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ SOS, Χριστίνα Κονταξή, παρουσίασε μια έρευνα που έδειξε πως αν οι περισσότεροι άνθρωποι πίνουν νερό βρύσης αντί εμφιαλωμένο τότε τα νοικοκυριά της ΕΕ θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ ετησίως. Επιπλέον η κ. Κονταξή τόνισε πως αν γίνει κάτι τέτοιο θα είναι αρκετά σημαντική και η ωφέλεια που θα έχει το περιβάλλον από τη μειωμένη χρήση πλαστικών μπουκαλιών.

Στο χαιρετισμό που απεύθυνε ο ειδικός γραμματέας Υδάτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ιάκωβος Γκανούλης, στάθηκε στο κομμάτι της τιμολόγησης και κοστολόγησης του νερού, που έχει να κάνει με την εξασφάλιση επαρκούς ποσότητας και καλής ποιότητας νερού στις ασθενέστερες ομάδες. Ο κ. Γκανούλης αναφέρθηκε επίσης στο θέμα της υπερκατανάλωσης πού κάνουν κάποιοι χρήστες, όπως αυτοί που διαθέτουν πισίνες.

Ο επιστημονικός συνεργάτης της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Μπαϊρακτάρης, εκπροσωπώντας την Ένωση, εστίασε στο δημόσιο χαρακτήρα του νερού και στη διασφάλιση της επάρκειας της καλής ποιότητας του, τονίζοντας πως αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τη συστηματική παρακολούθηση του νερού με τη συνδρομή πιστοποιημένων εργαστηρίων. Επίσης υπογράμμισε την αξία της επαναχρησιμοποίησης του νερού, αλλά και άλλες καλές πρακτικές που υπάρχουν σχετικά με την εξοικονόμησή του, όπως τα έργα υδρονομίας, η εφαρμογή των κοινοτικών κανονισμών και η μείωση των διαρροών. Εξέφρασε επίσης την ελπίδα η εκστρατεία να μην περιοριστεί στην Αττική αλλά να επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα

Η αντιδήμαρχος Αθηναίων Λενιώ Μυριβήλη, στην ομιλία της, «χτύπησε» το καμπανάκι κινδύνου, επισημαίνοντας πως η Αθήνα για τα επόμενα χρόνια βρίσκεται στο 5% των πιο ευάλωτων ευρωπαϊκών πόλεων όσον αφορά στην ξηρασία και τον καύσωνα. Επιπλέον μίλησε για τις δράσεις του Δήμου Αθηναίων έτσι ώστε να ενισχυθεί η ανθεκτικότητα της πόλης της Αθήνας σχετικά με το νερό, στο πλαίσιο των οποίων ενέταξε και τη συνεργασία με το πρόγραμμα «Επι-στροφή στη βρύση». Ακόμα ανακοίνωσε την τοποθέτηση των τριών πρώτων βρυσών στο πλαίσιο της εκστρατείας αυτής.

Ο Πέτρος Σαμαράς, μέλος του ΔΣ της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης, επισήμανε τη σημασία της συμμετοχής του πολίτη στην εξοικονόμηση του νερού. Ο κ. Σαμαράς ανέφερε ακόμα πως το υδατικό μας αποτύπωμα δεν εξαρτάται μόνο από το νερό που πίνουμε αλλά και από άλλες χρήσεις που κάνουμε, όπως η επιλογή της τροφής μας ή των ρούχων μας, καθώς η παραγωγή όλων αυτών απαιτεί νερό.

Ο δήμαρχος Λάρισας και αντιπρόεδρος της ΕΔΕΥΑ, Απόστολος Καλογιάννης, τόνισε πως η καλή ποιότητα νερού διασφαλίζει το δημόσιο χαρακτήρα που πρέπει να διατηρήσουν οι εταιρείες ύδρευσης.

Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Δικτύου Μεσόγειος SOS, Πατρίτσια Γούργουρα, ανέλυσε τις δράσεις της εκστρατείας «Επι-στροφή στη Βρύση» που στοχεύουν στο να ανακτήσουν οι πολίτες την εμπιστοσύνη τους στο νερό της βρύσης. Ακόμα η κ. Γούργουρα επανέλαβε την ανάγκη να τοποθετηθούν περισσότερες βρύσες σε δημόσιους χώρους.

Στο συνέδριο παραβρέθηκαν εκπρόσωποι των κορυφαίων ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών προώθησης του νερού βρύσης από το Μπρίστολ, την Λιουμπλιάνα, την Λουκέρνη και το Ταλίν, παρουσιάζοντας τις πρωτοβουλίες τους που κέρδισαν το «στοίχημα» της ευρείας και απρόσκοπτης χρήσης του νερού βρύσης σε δημόσιους χώρους.

Διαιτησία επί εικασιών και προθέσεων #skouries

Κατά τον Υπουργό ΠΕΝ κ. Σταθάκη, το Υπουργείο προσέφυγε σε δικαστική διαιτησία με την Ελληνικός Χρυσός αφ’ενός για να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον και αφ’ετέρου για να δοθεί “οριστική λύση” στο νομικό αδιέξοδο στο οποίο έχει οδηγηθεί η «επένδυση», με αποκλειστική ευθύνη της εταιρείας. Το αδιέξοδο προέκυψε μετά την απόρριψη της τεχνικής μελέτης (το “προσάρτημα”) της μεταλλουργίας από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΕΝ, με την υπογραφή του προηγούμενου υπουργού (αποφάσεις Σκουρλέτη). Αυτή έχει δύο σοβαρότατες συνέπειες: πρώτον, δεν μπορεί να υλοποιηθεί ο στόχος της σύμβασης που είναι η μεταλλουργία χρυσού και δεύτερον, δεν μπορεί να εγκριθεί το Επενδυτικό Σχέδιο που, κατά τη σύμβαση, απαιτεί την προηγούμενη έγκριση όλων των  τεχνικών μελετών.

Τελικά τι πέτυχε η διαιτησία σε σχέση με τα δύο ανωτέρω ζητήματα, αλλά και με την απαίτηση της εταιρείας για ξεμπλοκάρισμα της διαδικασίας αδειοδοτήσεων για τις Σκουριές; Από νομική άποψη απολύτως τίποτα!

 

Δίκη εικασιών και προθέσεων

To «Παρατηρητήριο» είχε από την αρχή καταγγείλει τη διαιτησία ως στημένη και ως μεθόδευση του κ. Σταθάκη με στόχο να φαλκιδευθούν οι αποφάσεις Σκουρλέτη. Στην ανάλυση «Ελληνικό Δημόσιο vs Ελληνικός Χρυσός: Το παιχνίδι είναι η Διαιτησία» γράφαμε:

«Μοιάζει να είναι η πρώτη περίπτωση Διαιτησίας στην οποία εκείνος που την προκαλεί έχει και σχεδόν όλες τις πιθανότητες να χάσει. Και δεν θα φταίνε βέβαια γι’ αυτό κυρίως οι Διαιτητές της αλλά οι συγγραφείς του κειμένου της, γιατί το παιχνίδι φαίνεται να έχει συμφωνηθεί από τα αποδυτήρια, πριν τον διορισμό των πρώτων.»

Η πρόσφατη απόφαση του διαιτητικού πάνελ (που κατ’ευφημισμόν ονομάζεται «δικαστήριο») μας επιβεβαίωσε πλήρως. Η απόφαση αυτή εξέτασε το αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου, το οποίο ως κομμένο και ραμένο στα μέτρα της εταιρείας, γραμμένο από τον στενά συνδεόμενο με αυτήνκ.Δρυλλεράκη, έθεσε μόνο τρία ζητήματα: α) να επιβεβαιωθεί οτι στόχος της σύμβασης είναι η παραγωγή καθαρών μετάλλων, β) να αποκλειστεί η παραγωγή οποιουδήποτε άλλου προϊόντος ως τελικού και γ) να αναγνωριστεί η ΠΡΟΘΕΣΗ της εταιρείας να μην κατασκευάσει το εργοστάσιο ως μονομερούς τροποποίησης της σύμβασης, δια της τεχνικής μελέτης μεταλλουργίας, όπως υποβλήθηκε.

Κρίνοντας αυτή τη σημαδεμένη παρτίδα χαρτιών, το διαιτητικό δικαστήριο  αποδέχθηκε τα δύο πρώτα αιτήματα τα οποία ήταν αυτονόητα από τη σύμβαση και απέρριψε το τρίτο, το οποίο ήταν διατυπωμένο για να απορριφθεί. Τόσο στο αρχικό δικόγραφο, όσο και σε όλη τη διαιτητική διαδικασία, η πλευρά του Δημοσίου συνειδητά δεν χρησιμοποίησε το ισχυρότερο «χαρτί» της: τις δύο αποφάσεις Σκουρλέτη που περιλαμβάνουν την λεπτομερή τεχνική και νομική τεκμηρίωση των λόγων για τους οποίους η “καρδιά” της Σύμβασης, η Μεταλλουργία, δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί και οι σχετικοί όροι της Σύμβασης δεν τηρούνται. Κατ’ εντολή του κ. Σταθάκη, οι δικηγόροι του Δημοσίου έστρεψαν τη διαδικασία μακριά από την χειροπιαστή και αποδεδειγμένη παραβίαση της σύμβασης και την κράτησαν σε επίπεδο εικασιών και δίκης προθέσεων. Και φυσικά έχασαν.

Η απόφαση αυτή κρατάει “ζωντανή” την εταιρεία και της επιτρέπει να συνεχίσει τη δραστηριοποίησή της στα Μεταλλεία Κασσάνδρας και να διεκδικεί όλες τις άδειες για τη δική της εκδοχή του επενδυτικού σχεδίου, που αφορά μόνο συμπυκνώματα και όχι καθαρά μέταλλα. Αυτή ήταν η επιλογή και επιθυμία της κυβέρνησης. Αλλά, όπως θα αναλυθεί στη συνέχεια, ούτε “καθαρή” νίκη ούτε “τελική” νίκη ήταν για την εταιρεία, αφού κανένα νομικό πρόβλημα δεν επιλύεται. Γι’ αυτό και δεν υπάρχουν πανηγυρισμοί.

Η διαιτησία απάντησε σε «λάθος» ερώτημα

Είναι σημαντικό να ξεκαθαριστεί ότι αντικείμενο της διαιτητικής δίκης δεν ήταν η εφαρμοσιμότητα ή μη της μεταλλουργικής μεθόδου της ακαριαίας τήξης, πολύ απλά γιατί τέτοιο θέμα δεν τέθηκε από την πλευρά του Δημοσίου. Όσα ακούγονται περί δήθεν επιβεβαίωσης της πληρότητας και ακρίβειας της τεχνικής μελέτης της εταιρείας από το διαιτητικό δικαστήριο είναι απλά παραπληροφόρηση. Σχετικά με την ακαριαία τήξη τα δεδομένα δεν έχουν αλλάξει: είναι μια μέθοδος ακατάλληλη για τα υψηλού αρσενικού συμπυκνώματα της Ολυμπιάδας, μια αδοκίμαστη «πατέντα» – κατά δήλωση του  της Ελληνικός Χρυσός κ. Δ. Δημητριάδη – η οποία δεν έχει τεθεί πουθενά σε βιομηχανική εφαρμογή για σοβαρούς τεχνικούς και περιβαλλοντικούς λόγους, που είναι πολύ καλά γνωστοί και στους εφευρέτες της και στην εταιρεία που την “προτείνει”.

Πρέπει επίσης να γίνει κατανοητό ότι η μεταλλουργία είναι ουσιαστικά ένας όρος ON-OFF για τη σύμβαση και για την «επένδυση». Απόρριψη της μεταλλουργίας σημαίνει ΑΥΤΟΜΑΤΩΣ παραβίαση της σύμβασης. Ενώ λοιπόν το Δημόσιο το είχε αυτό απόλυτα τεκμηρωμένο, τεχνικά και νομικά, ο κ. Σταθάκης πήγε και έχασε την υπόθεση θέτοντας ως ερώτημα στη διαιτησία την ΕΙΚΑΣΙΑ ΠΡΟΘΕΣΗΣ παραβίασης της σύμβασης, που φυσικά δεν μπορεί να αποδειχθεί. Για να πάρει από τον επιδιαιτητή κ. Μενουδάκο την παράλογη απόφαση οτι δεν υπάρχει παραβίαση της σύμβασης επειδή η εταιρεία δεν δήλωσε καθαρά οτι έχει πρόθεση παραβίασης της σύμβασης! Τελικά δεν ήταν άστοχο το ερώτημα. Εξαιρετικά στοχευμένο ήταν, για να βγάλει αυτό ακριβώς το αποτέλεσμα.

Η παραβίαση της Σύμβασης παραμένει, η Eldorado ομολογεί

Αν η εταιρεία και ο κ. Σταθάκης επιθυμούσαν μια απόφαση που θα υπονόμευε τις αποφάσεις απόρριψης της μεταλλουργίας, οι διαιτητές δεν τους την έδωσαν. Το διαιτητικό δικαστήριο δεν ερωτήθηκε, δεν ασχολήθηκε και δεν αμφισβήτησε τις αποφάσεις Σκουρλέτη και αναγνώρισε την αρμοδιότητα του ΣτΕ, το οποίο θα τις συζητήσει στις 5 Δεκεμβρίου 2018. Όσο είναι ισχυρές οι αποφάσεις Σκουρλέτη, εφαρμόσιμη μέθοδος μεταλλουργίας δεν υπάρχει και δεν μπορεί να εγκριθεί το Επενδυτικό Σχέδιο, άρα παραβιάζεται πολλαπλώς η σύμβαση.

Αλλά πλέον έχουμε και άλλη μία απόδειξη παραβίασης της σύμβασης, την καθαρή ομολογία της Eldorado Gold στην «Τεχνική Έκθεση Σκουριών – Μάρτιος 2018» (σελ. 19-1):

«Κατά την ημερομηνία έναρξης ισχύος της παρούσας έκθεσης (1 Ιανουαρίου 2018), η προτεινόμενη ανάπτυξη της Φάσης ΙΙΙ της Ολυμπιάδας δεν έχει εξειδικευθεί σε επαρκές επίπεδο μελέτης εφαρμογής (engineering) στο οποίο επίπεδο οι διεργασίες, η ανάκτηση (μεταλλικών αξιών) και το συναφές κεφαλαιουχικό και λειτουργικό κόστος να μπορούν να γνωστοποιηθούν στην οικονομική αξιολόγηση της επεξεργασίας συμπυκνωμάτων Σκουριών στο εργοστάσιο επεξεργασίας του υποέργου Ολυμπιάδας […] Επιπλέον, δεν έχει οριστικοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα για τη θέση σε λειτουργία του εργοστασίου επεξεργασίας και των λιμενικών εγκαταστάσεων του υποέργου Ολυμπιάδας. Ως εκ τούτου, η έκθεση αυτή θεωρεί ότι όλα τα συμπυκνώματα που παράγονται στη διάρκεια του έργου Σκουριών θα πωλούνται σε ανταγωνιστικές τιμές της αγοράς σε τρίτους«.

Η μητρική Eldorado εδώ δηλώνει ακριβώς τα αντίθετα από αυτά που δήλωσε η Ελληνικός Χρυσός στη διαιτησία, δια του Διευθύνοντος Συμβούλου της και των νομικών που την εκπροσώπησαν, ακυρώνοντας ουσιαστικά τη διαιτητική απόφαση! Η Έκθεση έχει ημερομηνία έναρξης ισχύος 1 Ιανουαρίου 2018 αλλά δημοσιοποιήθηκε, διαδικτυακά στο εξωτερικό, την ίδια μέρα ακριβώς μέρα που εκδόθηκε η απόφαση της διαιτησίας στην Ελλάδα. 29 Μαρτίου, όταν δηλαδή η καθαρή ομολογία δεν θα μπορούσε να επηρεάσει το αποτέλεσμα της «δίκης». Το απόλυτο «άδειασμα» στον κ. Σταθάκη και στη στημένη διαιτησία του.

«Ξεμπλοκάρονται» οι αδειοδοτήσεις;

Η διαιτητική απόφαση επιτρέπει σαφώς στην εταιρεία να συνεχίσει να ζητάει άδειες, αλλά πόσο νομιμοποιημένη θα είναι η έκδοση οποιασδήποτε άδειας μετά από τα ανωτέρω; Όλες οι αδειοδοτήσεις υποτίθεται οτι δίνονται με τελικό στόχο τη μεταλλουργία, την καθετοποίηση της παραγωγής, τα καθαρά μέταλλα, το δημόσιο όφελος, αλλά η υλοποίηση της μεταλλουργίας δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα. Αν ο Υπουργός υπογράψει αυτές τις άδειες, η εταιρεία θα πετύχει το στόχο της που είναι να πουλάει συμπυκνώματα («σε ανταγωνιστικές τιμές»), και η μεταλλουργία που ονομάσανε κράτος και εταιρεία «εθνική υπόθεση» θα μείνει οριστικά στα χαρτιά.

Επιπλέον, ειδικά σε ο,τι αφορά  το υποέργο Σκουριών, επισημαίνεται ότι με τη νέα Τεχνική Έκθεση Σκουριών, η Εldorado Gold έχει τροποποιήσει ριζικά όλα σχεδόν τα υποέργα του: σχεδιασμό εξόρυξης, χρονοδιαγράμματα, εργοστάσιο εμπλουτισμού, μέθοδο και χώρο απόθεσης τελμάτων εμπλουτισμού, εφαρμογή τηλεχειριζόμενης εξόρυξης, απασχόληση εργαζομένων, προϋπολογισμό. Ο νέος σχεδιασμός έχει γνωστοποιηθεί στα χρηματιστήρια και τους επενδυτές αλλά δεν έχει υποβληθεί για έγκριση στο σύνολό του στο αρμόδιο Υπουργείο. Οι αλλαγές είναι τέτοιας έκτασης που απαιτείται νέα περιβαλλοντική και εν συνεχεία τεχνική αδειοδότηση αλλά η εταιρεία εξακολουθεί να ζητάει άδειες που βασίζονται στην εγκεκριμένη ΜΠΕ και την εγκεκριμένη τεχνική μελέτη Σκουριών που από μόνη της  έχει καταργήσει.

Οι άδειες αυτές σε καμμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν «ρουτίνας» και κατά την άποψή μας το Υπουργείο δεν δικαιούται να τις εκδώσει πριν αδειοδοτηθεί συνολικά το «νέο υποέργο Σκουριών», αλλά και πριν εγκριθεί το νέο επενδυτικό σχέδιο. Εφόσον βέβαια ένα τέτοιο επενδυτικό σχέδιο είναι δημόσιο συμφέρον να εγκριθεί…

Οδηγία για τους οικοτόπους: Η ΕΕ καλεί την Ελλάδα να σεβαστεί πλήρως τους κανόνες για τη φύση

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να τηρήσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την οδηγία για τους οικοτόπους (οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου) για την προστασία των φυσικών οικοτόπων και των ειδών που περιλαμβάνονται στο δίκτυο «Natura 2000».

Τα κράτη μέλη πρέπει να ορίζουν τους καταχωρισμένους στην ΕΕ τόπους κοινοτικής σημασίας ως ειδικές ζώνες διατήρησης. Πρέπει επίσης να καθορίζουν τις προτεραιότητες, τους στόχους και τα αναγκαία μέτρα διατήρησης, με σκοπό τη διατήρηση ή την αποκατάσταση των υφιστάμενων ειδών και οικοτόπων σε ικανοποιητική κατάσταση. Οι ενέργειες αυτές πρέπει να πραγματοποιούνται εντός έξι ετών από την ένταξη των εν λόγω τόπων στον ενωσιακό κατάλογο ως τόπων κοινοτικής σημασίας.

Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει ορίσει επίσημα και τους 239 τόπους ως ειδικές ζώνες διατήρησης, δεν έχει καθορίσει ούτε τις προτεραιότητες και τους στόχους διατήρησης ούτε τα αναγκαία μέτρα διατήρησης για τους εν λόγω τόπους. Στο πλαίσιο οριζόντιας δράσης επιβολής κατά αρκετών κρατών μελών, η Επιτροπή αποστέλλει στην Ελλάδα συμπληρωματική αιτιολογημένη γνώμη.

Η Ελλάδα έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Οι πρώτες ανεμογεννήτριες στη Μάνη;

Ολοκληρώθηκε επιτέλους η συζήτηση στο Συμβούλιο Επικρατείας!

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ της Επιτροπής Αγώνα

Την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2018 συζητήθηκε στο ΣτΕ η προσφυγή για τα πρώτα βιομηχανικά αιολικά πάρκα στη Μάνη. Μετά από 7 αναβολές από το 2012, ολοκληρώθηκε η συζήτηση που προκάλεσε η προσφυγή 1164 πολιτών και 30 συλλόγων και φορέων κατά των πρώτων αιολικών σταθμών στη Μάνη. Οι δικηγόροι της εταιρείας ΜΑΚΡΥΛΑΚΚΩΜΑ Α.Ε., του Υπουργείου Περιβάλλοντος καθώς και ο δικηγόρος που εκπροσωπεί τους φορείς και τους πολίτες που έχουν προσφύγει, είχαν την ευκαιρία για σύντομη εκατέρωθεν ανάπτυξη των επιχειρημάτων τους. Ο Πρόεδρος του ΣτΕ έδωσε προθεσμία στις δύο πλευρές για την κατάθεση των υπομνημάτων τους έως τις 7 Φεβρουαρίου.
Εντύπωση στο ακροατήριο προκάλεσε το γεγονός ότι οι δικηγόροι των εταιρειών αμφισβήτησαν το έννομο συμφέρον των 1164 πολιτών, λέγοντας ότι «για λόγους εντυπωσιασμού έχουν υπογράψει 1200 αιτούντες που δεν γνωρίζουμε εάν είναι κάτοικοι της Μάνης. Μακάρι να ήταν τόσοι οι κάτοικοι της Μάνης, αλλά δυστυχώς δεν είναι τόσοι οι κάτοικοι της Μάνης» (13.005 ήταν οι μόνιμοι κάτοικοι του Δήμου Αν. Μάνης στην απογραφή του 2011!).
Αίσθηση επίσης προκάλεσε ο περήφανος ισχυρισμός των δικηγόρων των εταιρειών ότι το σύστημα αποτροπής προσκρούσεων DT-Bird (το οποίο προβλέπεται αυτομάτως να σταματά την περιστροφή των ελίκων όποτε πλησιάζουν πουλιά) «είναι το σημερινό τεχνολογικό επίτευγμα το οποίο αποτρέπει απολύτως την οποιαδήποτε πρόσκρουση πτηνών κατά 99%, αποδεδειγμένο με επιστημονικές μελέτες». Άγνωστο είναι βέβαια, σε τι ετησίους απόλυτους αριθμούς νεκρών πτηνών μεταφράζονται ακόμα και αυτά τα υποθετικά ποσοστά επιτυχίας, όταν η Μάνη επισήμως από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος χαρακτηρίζεται ως «μεταναστευτικό πέρασμα – στενωπός άγριας ορνιθοπανίδας» (μιας και είναι Σημαντική Περιοχή για τα Πουλιά της Ελλάδας καθώς και Ζώνη Ειδικής Προστασίας του δικτύου NATURA).
Εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ στο οποίο υποχρεωθήκαμε να προσφύγουμε το 2012 με την ελπίδα να σώσουμε τον τόπο μας, δηλώνουμε ότι θα συνεχίσουμε να ενημερώνουμε και να ευαισθητοποιούμε τους συμπολίτες μας για τις καταστροφικές επιπτώσεις των ανεμογεννητριών.
Θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε! Επαγρυπνούμε σε όλα τα μέτωπα για να κάνουμε κάθε τους βήμα δυσκολότερο! Δεν σκύβουμε το κεφάλι!

Μάνη, 25 Ιανουαρίου 2018
Η Επιτροπή Αγώνα ενάντια στις ανεμογεννήτριες στη Μάνη

ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΣΤΟΛΗ – ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ: Η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της Χαλκιδικής: Συνταγματικές επιταγές και αντισυνταγματικές πρακτικές

Δημόσια Επιστολή – Καταγγελία που έστειλε σήμερα το «Παρατηρητήριο Μεταλλευτικών Δραστηριοτήτων προς: α) Τον Υπουργό ΠΕΝ κ. Σταθάκη, β) Τον Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΝ κ. Φάμελλο και γ) Τον Υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Πιτσιόρλα. 

 

ΘΕΜΑ: ”Η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της Χαλκιδικής: Συνταγματικές επιταγές και αντισυνταγματικές πρακτικές”

Κατά το Σύνταγμα, τα κοιτάσματα ορυκτών πρώτων υλών είναι “εθνικός πλούτος” και αξιοποιούνται χάριν του δημοσίου συμφέροντος για την προαγωγή της εθνικής και περιφερειακής οικονομίας της Χώρας:

«Άρθρο 106: (Κράτος και εθνική οικονομία)
Παρ. 1: Για την εδραίωση της κοινωνικής ειρήνης και την προστασία του γενικού συμφέροντος το Kράτος προγραμματίζει και συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη Xώρα, επιδιώκοντας να εξασφαλίσει την οικονομική ανάπτυξη όλων των τομέων της εθνικής οικονομίας. Λαμβάνει τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, από την ατμόσφαιρα και τα υπόγεια ή υποθαλάσσια κοιτάσματα, για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης και την προαγωγή ιδίως της οικονομίας των ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών.»

Και κατά το άρθρο 102 του Μεταλλευτικού Κώδικα ν.δ. 210/1973, η μεταλλεία έχει προτεραιότητα έναντι άλλων δραστηριοτήτων ακριβώς επειδή θεωρείται – αξιωματικά και σε κάθε περίπτωση, χωρίς να προσφέρεται απόδειξη – «δημοσίας ωφελείας»:

«Η εκμετάλλευσις των μεταλλείων χαρακτηρίζεται δια την εφαρμογήν των διατάξεων του παρόντος ως δημοσίας ωφελείας».

Στη συνέχεια θα εξετάσουμε αν και κατά πόσο η Συνταγματική επιταγή της ικανοποίησης του δημοσίου συμφέροντος τηρείται την περίπτωση της θεωρούμενης ως μεγαλύτερης στη χώρα μας πηγής ορυκτού πλούτου, αυτήν των Μεταλλείων Κασσάνδρας στην ανατολική Χαλκιδική, η εκμετάλλευση των οποίων έχει παραχωρηθεί στην Ελληνικός Χρυσός, θυγατρική σήμερα της καναδικής Eldorado Gold. Αρχικά οφείλουμε να πούμε οτι κατά την άποψή μας η προστασία και διαφύλαξη του περιβάλλοντος και της υγείας των πολιτών είναι σκοποί δημοσίου συμφέροντος υπέρτερου των όποιων οικονομικών ωφέλειων μπορεί να έχει ένα τέτοιο έργο. Όπως θα καταδείξουμε, ακόμα και με τη στενή θεώρηση του δημοσίου συμφέροντος που το ταυτίζει με τα έσοδα του Δημοσίου, η επιταγή του άρθρου 106 του Συντάγματος όχι μόνο δεν τηρείται αλλά αντίθετα παραβιάζεται καθολικά.

Το δημόσιο συμφέρον ταυτίζεται με τη μεταλλουργία

Με την πρόθεση να ικανοποιηθεί το δημόσιο συμφέρον, στη σύμβαση μεταβίβασης των Μεταλλείων Κασσάνδρας στην Ελληνικός Χρυσός τέθηκε ως όρος η υποχρέωση της αγοράστριας για καθετοποίηση της παραγωγής των μεταλλείων με την παραγωγή καθαρών πολύτιμων μετάλλων υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η κατασκευή και λειτουργία μονάδας μεταλλουργίας χρυσού τέθηκε ως στόχος της σύμβασης διότι η ανάκτηση καθαρών μετάλλων εντός της χώρας και η εδώ φορολόγηση τους θα απέδιδε πολλαπλάσια έσοδα για το κράτος σε σχέση με την εξαγωγή ανεπεξέργαστων μεταλλικών συμπυκνωμάτων.

Εν συνεχεία η Ελληνικός Χρυσός υπέβαλε Επενδυτικό Σχέδιο με κεντρικό κορμό μια μεταλλουργική μονάδα στο Μαντέμ Λάκκο (Στρατώνι) που θα εφάρμοζε τη μέθοδο της ακαριαίας τήξης (flash smelting) για να παράγει καθαρό χρυσό, χαλκό και άργυρο. Το σχέδιο αυτό διαφημίστηκε ως η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πολυμεταλλικών κοιτασμάτων της ανατολικής Χαλκιδικής και ως τέτοιο εγκρίθηκε περιβαλλοντικά και μπήκε σε διαδικασία υλοποίησης. Είναι βέβαιο δε οτι η προσδοκία των υψηλών εσόδων για το δημόσιο ταμείο από τη φορολόγηση των καθαρών μετάλλων βάρυνε αποφασιστικά υπέρ της έγκρισης αυτού του σύνθετου και πολύ μεγάλης κλίμακας έργου, παρά τις αδιαμφισβήτητες και σημαντικότατες αρνητικές περιβαλλοντικές του επιπτώσεις και τη σφοδρή αντίδραση της τοπικής κοινωνίας.

Η σημασία, κατά συνέπεια, της εγχώριας μεταλλουργικής επεξεργασίας των συμπυκνωμάτων για το δημόσιο συμφέρον είναι ξεκάθαρη και δεν μπορεί να υποβαθμιστεί: Κατά την εγκεκριμένη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων της εταιρείας, «η στρατηγική παραγωγή καθαρών μετάλλων είναι εθνική επιδίωξη». Άλλωστε, μέσω της Διαιτησίας που βρίσκεται σε εξέλιξη το Δημόσιο ζητά από το Διαιτητικό Δικαστήριο να αναγνωρίσει ότι η πλήρης και ολοκληρωμένη κατασκευή εργοστασίου μεταλλουργίας και η παραγωγή καθαρών μετάλλων «εμπίπτουν στο δικαιοπρακτικό θεμέλιο της Σύμβασης Μεταβίβασης». Χωρίς μεταλλουργία, δεν υπάρχει δημόσιο όφελος.

Εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον το Επενδυτικό Σχέδιο της Ελληνικός Χρυσός;

Μετά από τα ανωτέρω, θα περίμενε κανείς ότι το Δημόσιο θα επεδίωκε τη μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της Χαλκιδικής και ότι η Ελληνικός Χρυσός θα είχε σχεδιάσει μια “επένδυση” που θα επεξεργαζόταν μεταλλουργικά το μεγαλύτερο μέρος αν όχι το σύνολο των μεταλλευτικών αποθεμάτων της περιοχής. Όμως, παρά τις μεγαλοστομίες της εταιρείας και των υποστηρικτών της – μεταξύ τους και η τότε ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου – η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Η πολυδιαφημσμένη μονάδα μεταλλουργίας (που όλα πλέον συντείνουν στο ότι δεν θα κατασκευαστεί) πρόκειται να τροφοδοτηθεί ΜΟΝΟ με το συμπύκνωμα πυριτών της τελικής φάσης (Φάση ΙΙΙ) του υποέργου Ολυμπιάδας και με ένα πολύ μικρό μέρος του συμπυκνώματος χαλκού-χρυσού των Σκουριών (στην ελάχιστη δυνατή αναλογία ώστε ο χαλκός να δράσει απλά και μόνο ως καταλύτης για την ανάκτηση του χρυσού).

Κατ’ αρχήν, δεν προβλέφθηκε να τροφοδοτήσουν την μεταλλουργική μονάδα μια σειρά από συμπυκνώματα τα οποία, κατά την εγκεκριμένη ΜΠΕ, θα εξαχθούν για ανάκτηση των καθαρών μετάλλων σε μεταλλουργίες του εξωτερικού χωρίς να αφήσουν φορολογικά έσοδα στο Δημόσιο. Τα συνόψισε σε άρθρο του [εδώ] ο ομότιμος καθηγητής γεωλογίας ΑΠΘ κ. Σαράντης Δημητριάδης:

Α). Το σύνολο των συμπυκνωμάτων γαληνίτη από το μεταλλείο Μαύρων Πετρών: με περιεχόμενους 98.490 τόννους μολύβδου και 233,6 τόννους αργύρου.

Β). Το σύνολο των συμπυκνωμάτων σφαλερίτη από το μεταλλείο Μαύρων Πετρών: με περιεχόμενους 136.695 τόννους ψευδαργύρου και 25,9 τόννους αργύρου.

Γ). Το σύνολο των συμπυκνωμάτων γαληνίτη από το μεταλλείο Ολυμπιάδας: με περιεχόμενους 490.000 τόννους μολύβδου, 3,8 τόννους χρυσού και 1.487 τόννους αργύρου.

Δ). Το σύνολο των συμπυκνωμάτων σφαλερίτη από το μεταλλείο Ολυμπιάδας: με περιεχόμενους 704.671 τόννους ψευδαργύρου, 2,11 τόννους χρυσού και 9,3 τόννους αργύρου.

Ε) Το σύνολο των συμπυκνωμάτων μίγματος πυριτών που θα παραχθούν κατά τη Φάση ΙΙ από το μεταλλείο Ολυμπιάδας: 351.280 τόννοι με περιεχόμενους 8,6 τόννους χρυσού και 11,2 τόννους αργύρου.

Στ). Το σύνολο των συμπυκνωμάτων χαλκού-χρυσού (632.000 τόννοι) που θα παραχθούν κατά τα πρώτα 6 παραγωγικά έτη του μεταλλείου των Σκουριών, πριν το προβλεπόμενο (ήδη πλέον μη προβλεπόμενο) ξεκίνημα της μεταλλουργικής μονάδας: με περιεχόμενους 164.347 τόννους χαλκού και 17 τόννους χρυσού.

Ζ). Το μη κατευθυνόμενο για τροφοδοσία της μονάδας μεταλλουργίας (ήδη μη προβλεπόμενης) μέρος των παραγόμενων συμπυκνωμάτων χαλκού-χρυσού του μεταλλείου Σκουριών κατά τα υπόλοιπα έτη λειτουργίας του: συνολικά 2.448.000 τόννοι συμπυκνώματος χαλκού-χρυσού, με περιεχόμενους 636.532 τόννους χαλκού και 66.1 τόννους χρυσού.

Τα παραπάνω πολύτιμα και βασικά μέταλλα “φυγαδεύονται” στο εξωτερικό κρυμμένα μέσα στα ευτελούς αξίας συμπυκνώματα, χωρίς να φορολογηθούν στη χώρα μας.

Eπιπλέον, έχουν ήδη πωληθεί από την εταιρεία για δικό της αποκλειστικά όφελος τα κάτωθι συμπυκνώματα, ενώ θα μπορούσε να έχει προγραμματιστεί να τροφοδοτήσουν την σχεδιαζόμενη μεταλλουργία χρυσού [εδώ]:

  1. Το στοκ χρυσοφόρου συμπυκνώματος αρσενοπυρίτη που είχε αφήσει στην Ολυμπιάδα η Α.Ε.Ε.Χ.Π.&Λ., με εμπεριεχόμενες 240.000 ουγγιές χρυσού και 1.432.000 ουγγιές αργύρου (1 ουγγιά ~31 γρ.).
  2. Το συμπύκνωμα χρυσοφόρου αρσενοπυρίτη που παρήχθη από τον εμπλουτισμό των παλαιών τελμάτων Ολυμπιάδας (Φάση Ι του υποέργου Ολυμπιάδας), με εμπεριεχόμενες 226.000 ουγγιές χρυσού και 1.427.000 ουγγιές αργύρου.

Την απώλεια σημαντικών δημοσίων εσόδων από την πώληση όλων αυτών των συμπυκνωμάτων είχε επισημάνει στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης η Διεύθυνση Μεταλλευτικών και Βιομηχανικών Ορυκτών (ΔΜΕΒΟ) του ΥΠΕΝ που με την από 2.12.2010 γνωμοδότησή της είχε εισηγηθεί να τροποποιηθεί η ΜΠΕ ώστε να συμπεριληφθούν και αυτά στην τροφοδοσία της μονάδας μεταλλουργίας, με στόχο τη μεγιστοποίηση του οφέλους για την εθνική οικονομία. Η εισήγηση αγνοήθηκε.

Είναι φανερό ότι αυτή η “επένδυση” -που με ιδιαίτερη σπουδή και προχειρότητα εγκρίθηκε περιβαλλοντικά ακριβώς όπως προτάθηκε από την εταιρεία και χωρίς καμία τροποποίηση– ούτε “ιδιαιτέρως συμφέρουσα για την εθνική οικονομία» είναι, ούτε η ορθολογικότερη δυνατή αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου των Μεταλλείων Κασσάνδρας. Ο όλος σχεδιασμός εξυπηρετεί αποκλειστικά την επιδίωξη της εταιρείας να καρπωθεί όσο περισσότερα γίνεται κέρδη από τον ορυκτό πλούτο της Χαλκιδικής χωρίς να πληρώσει φόρους στο Δημόσιο.

Επί πλέον, η παραβίαση της σύμβασης μηδενίζει εντελώς το δημόσιο όφελος

Μετά τις από 5-7-2016 και 2-11-2016 αποφάσεις της αρμόδιας τεχνικής υπηρεσίας ΔΜΕΒΟ/ΥΠΕΝ, με τις οποίες τεκμηριώνεται η ανάγκη απόρριψης της μεταλλουργίας όπως εγκρίθηκε περιβαλλοντικά, είναι πλέον σαφές ότι το εργοστάσιο μεταλλουργίας flash smelting δεν μπορεί να λειτουργήσει στη χώρα μας, για πολύ σοβαρούς λόγους, τεχνικούς, περιβαλλοντικούς και δημόσιας υγείας. Η παραβίαση της σύμβασης και η μονομερής από την πλευρά της εταιρείας τροποποίηση του Επενδυτικού Σχεδίου με την αφαίρεση της μεταλλουργικής μονάδας δημιουργεί νέα δεδομένα: με το νέο σχέδιο, το ΣΥΝΟΛΟ των παραγόμενων συμπυκνωμάτων θα εξάγεται χωρίς να ανακτηθούν τα καθαρά μέταλλα.

Στις 26 Ιανουαρίου 2018 η μητρική Eldorado Gold ανακοίνωσε [εδώ] τα προκαταρκτικά οικονομικά αποτελέσματα του 2017 καθώς και προβλέψεις για τη μελλοντική παραγωγή, το κόστος και την εκτιμώμενη τιμής πώλησης των προϊόντων της. Από την ανακοίνωση προκύπτουν και τα εκτιμώμενα από την εταιρεία κέρδη από τα δύο μεταλλεία Σκουριών και Ολυμπιάδας:

Α. ΜΕΤΑΛΛΕΙΟ ΟΛΥΜΠΙΑΔAΣ

Από το μεταλλείο της Ολυμπιάδας και την τετράμηνη μόνο εντός του 2017 λειτουργία του εκεί εργοστασίου εμπλουτισμού παρήχθησαν 18.472 ουγγιές χρυσού (Au) (συμπεριλαμβάνονται και τα υπόλοιπα από τον καθαρισμό του παλαιού χώρου απόθεσης – Φάση Ι του υποέργου Ολυμπιάδας).

Στην παραγωγή αυτή, παρότι δεν αναφέρεται στην ανακοίνωση, θα πρέπει να προστεθούν 14.126 ουγγιές ισοδύναμου χρυσού από τα παραχθέντα κατά το τελευταίο τετράμηνο του έτους συμπυκνώματα μολύβδου/αργύρου και ψευδαργύρου (Εquivalent Au = αναγωγή σε αξία χρυσού των μεταλλικών αξιών Αργύρου, Μολύβδου και Ψευδαργύρου).

  • Με τις θεωρούμενες από την εταιρεία: τιμή πώλησης 1250 δολάρια /ουγγιά και κόστος 600 δολάρια/ουγγιά, το κέρδος της εταιρείας, μόνο για το 2017, που εισπράχθηκε από αυτήν εκτός Ελλάδας και ΕΕ, αδασμολόγητο και σχεδόν αφορολόγητο, ανήλθε σε 16.574.000 ευρώ.
  • Κατά τη Φάση ΙΙ (2018-2022), που μόλις ξεκίνησε, με εξόρυξη 400.000 t/έτος το ποσό κέρδους που θα εισπράξει η εταιρεία εκτός Ελλάδας και ΕΕ, αδασμολόγητο και αφορολόγητο, θα ανέλθει σε 288.168.000 ευρώ.
  • Στη Φάση ΙΙΙ (2022 – εξόφληση του κοιτάσματος), με προβλεπόμενη εξόρυξη 900.000 t/έτος, θα παράγονται 300.000 ουγγιές χρυσού και ισοδύναμου χρυσού κατ’έτος. Συνολικά, κατά τα προβλεπόμενα 14 έτη της Φάσης ΙΙΙ θα εισπραχθεί από την εταιρεία, εκτός Ελλάδας και ΕΕ, αδασμολόγητο και αφορολόγητο, το ποσό κέρδους των 2.275.000 ευρώ.

Αθροιστικά λοιπόν, από όλα τα χρόνια λειτουργίας του Μεταλλείου Ολυμπιάδας, το εκτός Ελλάδας και εκτός ΕΕ ποσό κέρδους που θα εισπράξει η εταιρεία από την πώληση των παραγόμενων (στο εξωτερικό) καθαρών μετάλλων υπολογίζεται σε: 2.579.742.000 ευρώ. Αδασμολόγητο και σχεδόν αφορολόγητο.

Β. ΜΕΤΑΛΛΕΙΟ ΣΚΟΥΡΙΩΝ

Στα προβλεπόμενα 24 έτη λειτουργίας του, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της εταιρείας, θα παραχθούν οι προβλεπόμενες 3.100.000 ουγγιές χρυσού και οι 729.000 t χαλκού (που ισοδυναμούν με 3.300.000 ουγγιές EqAu), συνολικά δηλαδή 6.400.000 ουγγιές χρυσού.

Το κόστος παραγωγής στις Σκουριές, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Eldorado Gold υπολογίζεται σε μόλις 150 δολάρια/ουγγιά, από τα χαμηλότερα στον κόσμο.

Από την πώληση των παραπάνω εκτός Ελλάδας και ΕΕ, η εταιρεία θα εισπράξει καθαρό κέρδος, αδασμολόγητο και αφορολόγητο: 12.907.000.000 ευρώ.

Γ. ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ

Από τα στοιχεία της ίδιας της Eldorado Gold προκύπτει λοιπόν ότι μόνο από το κοίτασμα Ολυμπιάδα και μέρος του κοιτάσματος Σκουριές (όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί και όχι όπως σήμερα αυξημένο επανεκτιμάται) το καθαρό, αδασμολόγητο και σχεδόν αφορολόγητο κέρδος που η εταιρεία θα εισπράξει εκτός Ελλάδας και ΕΕ σε όλη τη διάρκεια της «επένδυσης» θα ανέλθει στο ποσό των:

15.635.542.000 ευρώ.

Το ακριβές τελικό ποσό θα εξαρτηθεί φυσικά από την εξέλιξη των τιμών των μετάλλων κατά τις επόμενες 2-3 δεκαετίες. Στην ίδια ανακοίνωση της Eldorado Gold θεωρείται επικείμενη η έναρξη παραγωγής από το κοίτασμα «Πιάβιτσα», από το οποίο αναμένεται επί πλέον παραγωγή στο μέλλον 1.900.000 ουγγιών χρυσού. Την αξία των οποίων με τον ίδιο τρόπο θα καρπωθεί η εταιρεία.

Δημόσιο όφελος ή δημόσια ζημία;

Τα δύο προφανή λοιπόν ερωτήματα που γεννώνται είναι:

α) Έναντι των παραπάνω όπως αναλύσαμε κερδών της εταιρείας, ποια είναι τα αναμενόμενα κέρδη για το Ελληνικό Δημόσιο από την εκμετάλλευση των Μεταλλείων Κασσάνδρας; Υπάρχει μεταξύ τους μια στοιχειωδώς παραδεκτή σχέση;

β) Έχουν κατά τη Συνταγματική επιταγή ληφθεί όλα τα επιβαλλόμενα μέτρα για την (εννοείται κατά μη ληστρικό τρόπο) αξιοποίηση των πηγών ορυκτού πλούτου, ειδικά στην περίπτωση των μεταλλείων Κασσάνδρας;

Οι δικές μας απαντήσεις, χωρίς να συνυπολογίζουμε τις περιβαλλοντικές καταστροφές και τις παράπλευρες απώλειες από τη ζημία των άλλων τομέων της τοπικής οικονομίας, είναι οι εξής:

Στο πρώτο ερώτημα: Η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων που διαμορφώνει αυτή τη σχέση ευνοεί κατά σκανδαλώδη τρόπο την Ελληνικός Χρυσός, αφήνοντας μηδενικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο.

Στο δεύτερο ερώτημα: Η σύμβαση αυτή, όπως εξειδικεύτηκε με το Επενδυτικό Σχέδιο και την εγκριθείσα μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, καταστρατηγεί κραυγαλέα τη σχετική επιταγή του Συντάγματος παραδίνοντας το σύνολο του μεγαλύτερου ορυκτού πλούτου της χώρας στην Καναδική Eldorado Gold με μηδενικό δημόσιο όφελος.

Οι απαντήσεις της κυβέρνησης ποιες είναι;

Κορινθιακός Κόλπος-Θαλάσσια NATURA 2000/Ναύπακτος 23-2-2018

 Ο Δήμος Ναυπακτίας και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Ναυπάκτου, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Προστασίας και Ορθολογικής Ανάπτυξης Κορινθιακού Κόλπου «Ο Αρίων», τις οικολογικές οργανώσεις, «Αλκυών», ΠΑΝΔΟΙΚΟ, την Οικολογική Κίνηση Πάτρας και τον Σύλλογο Παράκτιων Αλιέων Ναυπακτίας και Περιχώρων, συνδιοργάνωσαν εκδήλωση ενημέρωσης με θέμα «Η ανακήρυξη του Κορινθιακού Κόλπου ως προστατευόμενη περιοχή ενταγμένη στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο NATURA 2000». Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 23/2 στο κτίριο Ναυπακτία στο λιμάνι της Ναυπάκτου σε μια κατάμεστη αίθουσα.

Δείτε το βίντεο εδώ:

ΘΑΛΑΣΣΙΟΣ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟΥ SUPREME

Πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό κέντρο πολυχώρο <Αγορά Αργύρη> στην Πάτρα ημερίδα στα πλαίσια του διακρατικού προγράμματος θαλάσσιας χωροταξάς  SUPREME υπό την αιγίδα του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας.
Επιστήμονες απο το ΕΜΠ ,ΕΚΠΑ, ΠΑΝ.ΘΕΣΣΑΛΊΑΣ,ΠΑΝ.ΠΑΤΡΩΝ ανέπτυξαν και παρουσίασαν τον  ΘΧΣ σε αν.μεσόγειο εσωτ. ιόνιο και κορινθιακό κόλπο.
Κρίσιμα ζητήματα και προβληματισμοί  όπως: το θαλάσσιο περιβάλλον  η γεωμορφολογία της παράκτιας ζώνης θεσμικά εργαλεια και πολιτικές για τον ΘΧΣ ήταν τα θέματα που παρουσίασαν οι καθηγητές στη ομιλία τους.
Ο συλλογός μας συμμετέχοντας   στην ημερίδα έκανε παρέμβαση για την υπεραλίευση στον κορινθιακό κόλπο την προστασία της ποσειδωνίας αλλά και για το φαινόμενο των τσουχτρών.
Την Φωκίδα εκπροσώπησαν ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Ν.Φωκίδας κ.Νικ. Καιμάρας
ο πρόεδρος του συλλόγου δύτων krissaios και ο αντιπρόεδρος.

 

ΟΧΙ στην καύση σκουπιδιών από την τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ

Την Τετάρτη θα συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο το θέμα της καύσης σκουπιδιών από την ΑΓΕΤ και η κατασκευή εργοστασίου δημιουργίας SRF από το Δήμο Βόλου. Εϊναι απαραίτητη η παρουσία όσο περισσότερων πολιτών γίνεται, προκειμένου να ζητήσουμε από τη δημοτική αρχή να πάρει θέση ΚΑΤΑ της καύσης απορριμμάτων, η οποία διακυβεύει τη δημόσια υγεία με ανεπανόρθωτο τρόπο. Επιπλέον, να ακυρώσει την απόφασή της για την κατασκευή του εργοστασίου, που θα μετατρέπει τα σκουπίδια σε καύσιμο για τσιμεντοβιομηχανία . Αντί αυτών, μπορεί να πάρει πρωτοβουλίες για ορθή διαχείριση των απορριμμάτων, η οποία είναι προς όφελος της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος, της βιωσιμότητας της πόλης και των πολιτών.

 

Αίτημα για περιβαλλοντικούς ελέγχους στα Ιωάννινα

Με κοινή τους επιστολή προς το Σώμα Επιθεωρητών και Ελεγκτών ΥΠΕΝ και την Περιφέρεια Ηπείρου, το WWF Ελλάς, η Greenpeace, και η Πρωτοβουλία κατά της έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων στην Ήπειρο ζητούν τη διενέργεια ελέγχου νομιμότητας για τις εργασίες που έχουν ξεκινήσει στα Ιωάννινα στο πλαίσιο του προγράμματος έρευνας και εξόρυξης υδρογονανθράκων.

 

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της κοινής επιστολής εδώ

Κορινθιακός Κόλπος-Θαλάσσια NATURA 2000/Κόρινθος 23-2-2018

 Συνδιοργανώθηκε από το Πανελλήνιο Δίκτυο Οικολογικών Οργανώσεων ΠΑΝΔΟΙΚΟ, την Ομοσπονδία Οικολογικών Οργανώσεων Κορινθιακού «Η ΑΛΚΥΩΝ»,την Οικολογική Κίνηση Πάτρας ΟΙΚΙΠΑ, τον Δήμο Κορινθίων και τον Σύνδεσμο Προστασίας και Ορθολογικής Ανάπτυξης Κορινθιακού «Ο ΑΡΙΩΝ». Εορτάσθηκε με δύο τρόπους: 1ον τιμώντας του επιστήμονες που εργάσθηκαν γι’ αυτό, δηλαδή την Μαρία Σαλωμίδη απο το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών ΕΛΚΕΘΕ και τον Αλέξανδρο Φραντζή, διευθυντή του Ινστιτούτου Κητολογικών Ερευνών «ΠΕΛΑΓΟΣ» για την πολύτιμη συνεισφορά τους και 2ον με την παρουσία του Dr. Γιάννη Καζόγλου που εκπροσώπησε το υπουργείο περιβάλλοντος και ενέργειας και έδωσε όλες τις απαραίτητες εξηγήσεις που αφορούσαν το δίκτυο θαλάσσιου NATURA και την λειτουργία του μελλοντικού φορέα διαχείρησης. Το ύψιστο γεγονός της ημέρας όμως, ήταν η παρουσία 150 μαθητών από το γυμνάσιο Ισθμίων και το 3ο λύκειο Κορίνθου, που παρευρέθηκαν συνοδευόμενει από τους διευθυντές και καθηγητές τους, χρησιμοποιώντας την εκδήλωση σαν κανονικό μάθημα 2 διδακτικών ωρών πανεπιστημιακού επιπέδου για το φυσικό σύστημα του τόπου τους. Η εκδήλωση τιμήθηκε από εκπροσώπους και των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης των δημόσιων υπηρεσιών, πολλών φορέων και τέλος όλων των πολιτών που θέλησαν να συμμετέχουν σ’ αυτήν την γιορτή για το περιβάλλον.
 
 
 
Δείτε εδώ το βίντεο της εκδήλωσης:
 

Νέα των Περιβαλλοντικών Συλλόγων του Κορινθιακού

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΣΤΟΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ

Καιρός σήμερα και πρόγνωση καιρού για κάθε περιοχή

Κοινωνικη δικτυωση